• slmgmt

Hoe kleuren de marketing beïnvloeden

Bijgewerkt: sep 1

De psychologie die schuilt achter bepaald kleurgebruik wordt ook wel kleurenpsychologie genoemd. Waarschijnlijk heb jij bij jou zelf al eens gemerkt dat er een voorkeur is voor een bepaalde kleur wanneer je de rust op wilt zoeken, en er bepaalde kleuren zijn die jou onrustig maken. Kleur beïnvloed ons meer dan je zult denken, zo ook in marketing.


Felle kleuren worden over het algemeen als aanvallend gezien, zoals de kleur rood. Dit terwijl warme kleuren als vriendelijk worden ervaren. Wanneer er sprake is van het verkopen van een product wordt een felle kleur echter wel aangeraden. Deze kleuren maken namelijk het statement: "Ik ben hier!", het is concurrerend en schreeuwt om aanwezigheid.


Wanneer je een dienst aanbied waarbij het draait om een band op te bouwen werken deze kleuren averechts, het is te overweldigend. Door een warmere kleur als paars, roze of oranje te nemen, zul je merken dat je meer klanten trekt. Echter draait het gebruik van kleur ook om de felheid hiervan. Een donkerblauwe kleur kan dus grof overkomen, terwijl een lichtblauwe kleur vriendelijk oogt.


Welke kleuren laten in de marketing wat over komen?

Kleurenpsychologie Sara Lisa Management

Kijk voordat je een ontwerp de markt op brengt altijd naar de kleuren die passen bij wat jij over wilt brengen en verkopen. Neem als voorbeeld grote bestaande merken als: Coca Cola (rood), Starbucks (groen), Albert Heijn (blauw), MacDonalds (rood en geel), Nespresso (zwart) en Apple (grijs). Welke gevoelens de kleuren omhoog halen bij iemand is uiteindelijk deels persoonsgebonden, zo kan een gebeurtenis dat al in het leven heeft plaatsgevonden het gevoel bij een bepaalde kleur beïnvloeden.

63 keer bekeken

© 2019 by Sara Lisa Management


Find us on social media via

@slmgmt

WhatsApp us via
+31 6 31 77 77 77

 

E-mail us via

team@slmanagement.nl
 

Visit us in

Groningen

Want a website like ours? Contact us